وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی چیست؟

بازاریابی موبایل

موبایل مارکتینگ یک استراتژی چند کاناله است که هدف آن دستیابی به مخاطب هدف از طریق تلفن‌های هوشمند است. این هدف دستیابی به مخاطب با کمک این دستگاه‌ها و از طریق وب‌سایت، ایمیل، پیامک و شبکه‌های اجتماعی است. استفاده از تلفن‌های هوشمند روز به روز درحال گسترده‌تر شدن است. به همین دلیل توجه به بازاریابی از این طریق باید جزئی از استراتژی‌های شما باشد. در این پست از بلاگ نوین هاب به موبایل مارکتینگ و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

موبایل مارکتینگ و رفع مشکلات رایج

موبایل مارکتینگ می‌تواند مشکلات رایجی را در بازاریابی حل کند. اولین مساله که باید بدان توجه کرد این است که با بازاریابی موبایلی می‌توان به مخاطبین در هر زمان و مکانی دسترسی پیدا کرد. چون تلفن‌های هوشمند همیشه همراه آن‌هاست!

اما مشکلی که در اینجا پیش می‌آید آن است که آیا همه کاربران تلفن‌های هوشمند مخاطب کسب‌وکار شما هستند؟ مردم در بازه سنی 7 تا 90 سال درحال استفاده از تلفن‌های هوشمند هستند. پس نکته اصلی این است که شما بتوانید مخاطبی که واقعی است را پیدا کنید. اما چگونه؟

موبایل مارکتینگ

مولفه‌های موبایل مارکتینگ

وبسایت:

اول از همه باید بدانید که موبایل مارکتینگ فراتر از ارسال پیام کوتاه به مخاطب است. اولین چیزی که به بازاریابی موبایلی ربط پیدا می‌کند، طراحی یک وب‌سایت مناسب برای تلفن‌های هوشمند است. اگر وبسایت شما نتواند در گوشی‌های همراه مردم به درستی بارگذاری شود، مردم آن صفحه را خواهند بست. علاوه بر این بسیاری از مردم لینک‌ها را با تلفن همراهشان باز می‌کنند. پس چرا نباید صفات وب را مناسب تلفن‌های همراه بسازیم؟

صفحات تبلیغاتی و فرود مناسب موبایل:

57% درصد ایمیل‌ها در سیستم عامل‌های تلفن همراه باز می شود و 69% از کاربران تلفن همراه ایمیل‌هایی را که برای تلفن همراه بهینه نشده‌اند، حذف می‌کنند. به همین دلیل لازم است که استراتژی به کار بگیرید که صفحات ایمیل شما را برای باز شدن در هر نوع دستگاه هوشمندی بهینه می‌کنند. صفحات فرود هم صفحاتی هستند که به وبسایت شما لینک می‌شوند. اهمیت طراحی صفحات فرود موبایل پسند هم بسیار بالاست. اگر صفحه وبسایت شما به درستی در تلفن کاربر باز نشود چرا باید به جست‌وجو در آن ادامه دهد؟

نرم‌افزاها:

با استراتژی مناسب و نقشه راه، برنامه‌های تلفن همراه می‌توانند فرصتی برای ایجاد تعامل عمیق با مشتریان شما فراهم کنند. باور کنید یا نه، اپ‌های موبایلی یکی از بهترین راه‌ها برای حمایت از اهداف کسب‌وکار شما و تعامل با کاربر است. انواع مختلف برنامه‌ها را بررسی کنید و میزان بهره‌وری آن‌ها را درنظر داشته باشید.

توجه داشته باشید که 20% از برنامه‌های موبالی فقط یکبار استفاده می‌شود و کاربر معمولا آن‌ها را حذف هم می‌کند! از کجا می‌توانید مطمئن شوید که نرم‌افزار موبایلی شرکت شما ارزش رقابت را دارد؟ توسعه دهندگان برنامه تلفن همراه با چالش‌های منحصر به فرد بازاریابی روبرو هستند، از جمله نیاز به بارگیری مداوم برنامه‌ها، نصب‌ها و بهبود قابلیت استفاده. شرکت‌های طراحی نرم‌افزارهای تلفن همراه که از اتوماسیون بازاریابی استفاده می‌کنند انتخاب بسیار مناسبی برای سپردن کار هستند.

تبلیغات جستجوی موبایل:

اینها تبلیغات اصلی جستجوی Google هستند که برای موبایل ساخته شده‌اند و اغلب دارای برنامه‌های افزودنی اضافی مانند کلیک برای تماس یا نقشه هستند.

تبلیغات تصویری موبایل:

تبلیغات مبتنی بر تصویر که برای نمایش در دستگاه های تلفن همراه طراحی شده‌اند.

پیام کوتاه:

بازاریابی پیامکی شامل دریافت شماره تلفن کاربر و ارسال پیشنهادات متنی برای وی است.

موبایل مارکتینگ

چرا به استراتژی موبایل مارکتینگ نیاز دارید؟

اگر در اطراف خود یه جست‌وجوی ساده بکنید، می‌بینید که مردم به تلفن‌های هوشمند خود بیش از هرچیز دیگری وابسته هستند. شرکت شما همانطور که به استراتژی بازاریابی برای کامپیوترها احتیاج دارد، لازم است به موبایل مارکتینگ هم بپردازد. طبق گزارشهای اخیر، 40% از وقت اینترنت کاربران صرف دستگاه‌های تلفن همراه می‌شود.

به آمارهای زیر دقت کنید:

  • 80٪ از وقت انسان‌ها صرف تلفن‌های هوشمندشان می‌شود. برنامه‌های بازی بیشترین زمان را به خود اختصاص می‌دهند.
  • افراد 70% صفحات وب را در تلفن‌های هوشمند باز می‌کنند و نه کامپیوترها.
  • جست‌وجوهای تلفن همراه سالانه 200% افزایش پیدا می‌کند.

هنوز هم نسبت به موبایل مارکتینگ مشکوک هستید؟

 

موبایل مارکتینگ در مقابل بازاریابی سنتی

برخلاف تبلیغات سنتی، موبایل مارکتینگ از این واقعیت بهره می‌برند که بسیاری از کاربران تلفن همراه خود را همه جا کنار خود دارند. به همین دلیل به راحتی می‌توان خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی را به آن‌ها ارائه داد. این بدان معناست که با توجه به موقعیت مکانی آن‌ها می‌توان تبلیغات را به آن‌ها ارسال کرد. برای مثال یک کمپین بازاریابی می‌تواند به صورت زیر طراحی شود: ارسال کد تخفیف‌های تهیه غذا از یک رستورات خاص، به افرادی که موقعیت مکانی‌شان با آن رستوران فاصله چندانی ندارد.

بازارایابی موبایلی

معایب بازاریابی موبایلی

درمورد اینکه آیا شرکت‌ها اجازه دارند که داده‌های مربوط به کاربران تلفن هوشمند را جمع‌آوری کنند یا نه هنوز ابهاماتی وجود دارد. گفته می‌شود این به نوعی نقض حریم خصوصی افراد است. اگر این اطلاعات به هر طریقی سرقت شوند می‌توانند موجب سرقت هویت افراد شود. ممکن است برخی از افراد با استفاده از ردیابی مکانی مخاطب از آن‌ها سوءاستفاده کنند.

موبایل مارکتینگ باید از همان ابتدا بی‌نقص طراحی شود. از آنجا که دامنه توجه کاربران کمتر است و شرکت‌های مختلفی برای جلب توجه آن‌ها رقابت می‌کنند، یک برنامه ضعیف بازاریابی موبایل نمی‌تواند توجه خاصی را جلب کند و شکست خواهد خورد.

نکاتی که در موبایل مارکتینگ باید به آن‌ها توجه کنید:

شفاف و خلاصه حرف خود را بزنید:

دستگاه‌های موبایلی صفحه نمایش کوچکی دارند. به این معنی که باید از کلمات کم‌تری استفاده کنید. تبلیغات به هم ریخته و شلوغ فقط کاربر را گمراه می‌کند و موجب می‌شود به محتوایی که برای او ارسال کرده‌اید هیچ توجهی نشان ندهد.

مخاطب خود را در نظر بگیرید:

نوع مخاطبی که می‌خواهید به او دسترسی پیدا کنید باید بر نوع تبلیغات تلفن همراه شما تأثیر بگذارد. آیا آن‌ها گیمر هستند؟ پس سعی کنید از تبلیغات درون بازی استفاده کنید. آیا آن‌ها جوان هستند؟ ارسال تبلیغاتی فیس‌بوک تلفن همراه توجه بیشتری را جلب خواهد کرد.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام
موقعیت مکانی را درنظر داشته باشید:

حتما شرکت خود را در نقشه و گوگل مپ ثبت کنید. مردم همیشه چیزی که به آن نیاز دارند را سرچ می‌کنند. نزدیک‌ترین سوپر مارکت کجاست؟ نزدیک‌ترین آرایشگاه کجاست؟ اگر در نقشه حضور داشته و اطلاعات خود را ثبت کرده باشید، احتمال اینکه بعد از جست‌وجویشان به شما برسد بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

استراتژی‌های مختلف را امتحان کنید:

موبایل مارکتینگ به شکل امروزی نسبتا جوان است. به همین دلیل لازم است شما استراتژی‌های محتلفی را امتحان کنید. آزمون و خطا کنید و اجازه دهید که بهترین روش را برای خود پیدا کنید.

اصطلاحات موبایل مارکتینگ

رخداد (Events)

رخدادها به اقداماتی اشاره دارد که کاربر در طول جلسه در برنامه شما انجام می‌دهد. رخدادها شامل ورود به سیستم، پخش ویدیو، خریدهای درون برنامه‌ای، ورودی اطلاعات، تغییرات تنظیمات و غیره می‌شوند.

ارزش مشتری (Lifetime value)

منظور مدت زمانی است که یک کاربر نرم‌افزار شما را در تلفن همراه خود دارد و آن را حذف نکرده است. به عبارتی تمام اقداماتی که مشتری از لحظه نصب نرم‌افزار شما تا حذف آن از خود نشان می‌دهد، ارزش مشتری نام دارد.

هدف‌گذاری جغرافیایی (Geotargeting)

این به معنای درنظر داشتن مکان و موقعیت فعلی مخاطب است. بر اساس شهر، خیابان و موقعیتی که یک کاربر دارد پیام‌های مدنظر خود را برای او ارسال می‌کنید. با این روش فقط کاربران محلی را درنظر گرفته‌اید و کمپین‌های تبلیغاتی خود را فقط برای آن‌ها نشان داده‌اید.

دعوت به اقدام و عمل (Call To Action)

این در حقیقت همان کلیکی است که کاربران روی لینک‌های تبلیغاتی شما می‌کنند و به صفحات فرود متصل می‌شوند.

رابط کاربری (UI)

یکی دیگر از اصطلاحات موبایل مارکتینگ است. درواقع به تمام اجزای ظاهری یک صفحه که کاربر آن‌ها را مشاهده می‌کند گفته می‌شود. کادرها، تصاویر، صفحه نمایش، بک گراند و… همه در این دسته بندی هستند.

نرخ بازگشت (Retention)

نرخ بازگشت به زمانی که یک کاربر دوباره تز وبسایت شما خرید انجام دهد و یا دوباره نرم‌افزار شما را نصب می‌کند گفته می‌شود.

کاربر فعال

مشخص است که معنای این اصطلاح چیست. کاربری که بارها وبسایت شما را چک می‌کند، صفحات مختلف را باز می‌کند و یا زمان زیادی را در نرم‌افزار شما می‌گذراند کاربر فعال است. این حضور فعال به معنای مطالعه محتوای شما، ورود به نرم‌ازار و زمان حضور در اپلیکیشن است.

شبکه‌های تبلیغاتی (Ad Networks)

شرکت‌هایی هستند که صفر تا صد تبلیغات موبایلی را بر عهده گرفته و مسئول ایجاد کمپین تبلیغاتی برای مشتریان هستند. این شرکت‌ها با اپلیکیشن ها و سایت‌های مختلف مذاکره کرده و بخشی از فضای سایت را به عنوان مکان تبلیغاتی خود اجاره می‌کنند.

بهینه‌سازی اپ استور (ASO)

این یک ابزار برای بهینه‌سازی تصاویر، کلمات کلیدی و عناوین تبلیغاتی برای موتورهای جست‌وجو است. این کار باعث می‌شود که اپلیکیشن شما به راحتی در صفحات اول جست‌وجوی گوگل ظاهر شود.

درخواست (Request)

این اصطلاح زمانی به کار می‌رود که کاربر اقدام به تماشای آگهی شما کرده است. زمانی که کاربر روی لینک تبلیغاتی شما کلیک می‌کند، به رابط برنامه‌نویسی (API) یک درخواست ارسال کرده. این رابط هم درخواست کاربر را به شبکه ارسال می‌کند و منتظر واکنش و پاسخ از سمت کاربر می‌ماند. به همین دلیل است که گفته می‌شود سرعت سرورهای سایت و اپلیکیشن باید بالا باشند. هرچه این سرعت بیشتر باشد درخواست‌ها سریع‌تر پاسخ داده می‌شوند.

نشست (Session)

زمانی که کاربر روی یک آگهی کلیک کرد و درخواست وی از طریق رابط برنامه‌نویسی (API) به سرور یا شبکه منتقل شد، حال نوبت سرور و سایت میزبان تبلیغ است که آگهی را به او نمایش دهد. به عبارت بهتر، نشست (Session) در حوزه تبلیغات موبایلی به معنای پاسخ سرور به درخواست (Request) کاربر است.

مدت زمان نشست (Session Length)

مدت زمان حضور کاربر در برنامه شماست. حتی اگر هیچ فعالیت خاصی هم انجام ندهد. بازه زمانی این مقدار از لحظه ورود کاربر به برنامه و پایان حضور او محاسبه می‌شود.

فاصله زمانی بین هر نشست (Session Interval)

اصطلاح فاصله زمانی بین هر نشست یکی دیگر از اصطلاحات بازاریابی موبایلی است که به فاصله ایجاد شده بین نشست های کاربر اشاره دارد. به عبارت دیگر، مدت زمان بین آخرین جلسه کاربر و جلسه بعدی وی را Session Interval می‌گویند.

نرخ کلیک (CTR)

تقریبا می‌توان آن را مشابه view درنظر گرفت. با این تفاوت که تنها زمانی می‌توان یک کلیک را ثبت کرد که یک درخواست از طریق API به سرور شبکه ارسال شود و به دنبال آن سرور به این درخواست پاسخ دهد تا فرایند نشست (Session) تکمیل شود.

سرنخ (Lead)

کاربران بالقوه را باید مورد هدف قرار دارد. این سرنخ‌ها را می‌توان با ابزارهای پیشرفته درنظر گرفت و تعدادشان را محاسبه کرد. سپس از این اطلاعات در آینده برای جذب همان مشتری‌ها استفاده می‌شود.

موبایل مارکتینگ

درنهایت:

فراموش نکنید که دنیای مارکتینگ بسیار گسترده است. روش‌های مختلف را برای توسعه کسب‌وکار خود امتحان کنید و اجازه دهید که نتیجه مطلوب خود را به دست آورید. از امتحان راه‌های تازه فرار نکنید. هیچ افزونه و امکانی را نادیده نگیرید و اجازه دهید خودشان را به شما نشان دهند.

ما در نوین هاب با ارائه محتوا در حوزه مارکتینگ و شبکه‌های اجتماعی قصد داریم به شما کمک کنیم که اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید. نوین هاب یک ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. با استفاده از داشبورد حرفه‌ای که نوین هاب در اختیار شما می‌گذارد می‌توانید محتوای خود را برای انتشار زمان‌بندی و مدیریت کنید. می‌توانید کامنت‌های تمام شبکه‌های اجتماعی خود را در یک داشبورد به صورت یکپارچه و یکجا مدیریت کنید و پاسخ دهید. همچنین آنالیزی که این داشبورد حرفه‌ای در اختیار شما می‌گذارد بسیار گسترده‌تر از آنالیز خود شبکه‌های اجتماعی است.

ارسال نظر