وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

چگونه استراتژی سوشال مدیا بنویسیم

فضای رسانه‌های اجتماعی، این روزهای رقابتی‌تر و پیچیده‌تر از گذشته‌شان هستند. به همین دلیل فعالیت درست در سوشال مدیا، مستلزم داشتن یک استراتژی درست و اصولی است. استراتژی، مثل یک نقشه راه عمل می‌کند و شما با وجود آن می‌دانید که قرار است چه قدم‌هایی بردارید. علاوه بر این‌ها اهداف شما با داشتن یک نقشه راه به‌صورت یکپارچه خواهند شد. ما در این پست از بلاگ نوین هاب قرار است به چگونه نوشتن استراتژی بپردازیم.

6 گام برای نوشتن یک نقشه راه مناسب

1- اهداف منطقی برای بیزینس خود در نظر بگیرید

اول از همه این سوال را از خودتان بپرسید: فعالیت من در سوشال مدیا چه کمکی به بیزینسم خواهد کرد؟

این یک سوال ساده است اما در حقیقت برنامه‌ریزی برای نوشتن استراتژی سوشال از همین پرسش شروع می‌شود. اهداف به شما خواهند گفت که برای اجرای برنامه‌های خود در سوشال‌ مدیا به چه پلتفرم‌هایی احتیاج دارید؟ چگونه باید در این پلتفرم‌ها به تولید محتوا بپردازید؟ اهداف خود را واقع‌بینانه‌تر تنظیم کنید. فراموش نکنید که سنگ بزرگ علامت نزدن است. به همین دلیل، بهتر است از برنامه‌ریزی برای قدم‌های کوچکتر آغاز کنید. در ادامه چند نمونه از این اهداف را با ذکر مثال تشریح می‌کنم.

  • افزایش آگاهی برند 

برای افزایش آگاهی برند، بر خلق محتوایی تمرکز کنید که به شخصیت و ارزش‌های شما دلالت دارند. از تبلیغ بیش از اندازه و اغراق‌آمیز بپرهیزید.

  • افزایش فروش و دنبال‌کنندگان

فروش در سوشال مدیا به صورت تصادفی اتفاق نمی‌افتد. اما اگر شما قصد فروش محصولات‌تان را دارید اول از همه باید پیروان خود را پیدا کنید. کسانی که بخواهند به واسطه محتوایی که تولید می‌کنید، شما را دنبال کنند و طرفدار شما باشند. بعد از این، وقتی محصولات خود را تبلیغ کنید، آن‌ها به سبب وفاداری که به شما پیدا کرده‌اند مشتریان شما خواهند شد.

  • افزایش مخاطبان برند

جذب پیروان جدید، به معنای یافتن راه‌های جدید برای معرفی برندتان به دیگران است. کسانی که تا به حال چیزی درمورد شما نشنیده‌اند. رشد مخاطب به معنای آن است که استراتژی‌ای بچینید که دیگران درمورد شما و برندتان حرف بزنند. معرفی خود به دیگران بدون انتخاب پلتفرم مناسب تقریبا غیرممکن است. مثلا اگر از اینستاگرم استفاده می‌کنید، نباید اهمیت هشتگ‌گذاری‌ها و استفاده از کلمات کلیدی را دست کم بگیرید.

  • افزایش تعامل

با کسانی که شما را دنبال می‌کنند تعامل داشته باشید. پاسخ مخاطبان خود را به موقع بدهید. محتوای سوشال مدیا را در زمان مناسب که بیشترین بازدید را داشته باشد منتشر کنید و بعد بازخوردهای آن را بررسی کنید. با آزمون و خطا می‌توانید به نتیجه نهایی درست برسید. ببینید مخاطب شما انتظار دارد چه چیزی ببیند. تمرکز خود را روی خلق همان محتوا بگذارید. حتی پرسیدن سوالات ساده از مخاطبانتان می‌تواند تعامل شما با آن‌ها را افزایش دهد.

  • افزایش ترافیک سایت
  • اگر قصد دارید ترافیک وبسایت خود را بالا ببرید، سوشال مدیا ابزار بسیار مناسبی برای هدایت مخاطب به وبسایت و درنهایت تبدیل آن‌ها به خریدار است.
  • استراتژی سوشال

 

2- مخاطب هدف خود را پیدا کنید

ما پیش از این در بلاگی مجزا به نحوه شناخت مخاطب هدف پرداخته‌ایم. توصیه می‌کنم بلاگ پرسونا مشتری را مطالعه بفرمایید. فراموش نکنید که مخاطب هر شبکه اجتماعی با دیگری متفاوت است. برای مثال کسی که  طرفدار توییتر است و بیشتر زمان خود را در این شبکه می‌گذراند، با کاربر اینستاگرام فرق می‌کند. این دو نفر توقع دارند اشکال متنوعی از محتوا را مشاهده کنند که با دیگری متفاوت است. در ادامه لیستی از اعداد و ارقام که در سال 2021 مورد توجه خواهند بود برای شما می‌آورم که با کمک آن بتوانید پلتتفرم موردنظر خود را پیدا کنید:

  • فیسبوک و یوتیوب بهترین پلتفرم‌ها برای تبلیغات هستند. بیشتر کاربران این دو شبکه اجتماعی به منظور کسب درآمد در این دو پلتفرم فعالیت دارند.
  • بیشتر کاربران اینستاگرام و تیک‌تاک  نسل زد یا zed generation هستند. این فراد در یازه‌های زمانی 1990 تا اوایل 2010 متولد شده‌اند و به آن‎‌ها نسل اینترنت هم گفته می‌شود. در حقیقت بیشتر کاربران این دو پلتفرم جوانان و نوجوانان هستند.
  • زنان دو برابر مردان در شبکه اجتماعی پینترست فعالیت دارند.
  • بیش از نیمی از کاربران لینکدین افراد تحصیل کرده با موقعیت شغلی و اجتماعی نسبتا بالا هستند. این بدان معناست که کاربران این پلتفرم انتظار دارند محتوای عمیق و حرفه‌ای را در آن ببینند و بخوانند.

3- بررسی نرخ داده‌ها و KPI

از چه داده‌هایی حرف می‌زنم؟ مواردی هستند که به طور مداوم باید به بررسی آن‌ها بپردازید.

  • آنالیز Reach

پست‌های شما چه بازدیدی دارد؟ محتوایی که تولید می‌کنید به چه تعداد از مخاطبان واقعی‌تان می‌رسد؟

  • آنالیز نرخ clicks

چه تعداد کلیم بر روی محتوای شما شده است؟ درواقع چند نفر از افراد در سوشال مدیا با مشاهده محتوا شما روی آن کلیک کرده‌اند تا ادامه آن را بخوانند؟

  • Engagement

این رقم با تقسیم دو عدد کل تعاملات اجتماعی بر نرخ ایمپرشن به دست می‌آید. این رقم نشان می‌دهد که تعداد تعاملات در صفحه شما چه اندازه بوده است.

ما پیش از این در بلاگی مجزا تفاوت سنجه‌های ریچ، ایمپرشن و اینگیجمنت را به شما توضیح داده‌ایم.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام
  • آنالیز عملکرد هشتگ‌ها

بعد از اینکه در مورد اهمیت استفاده از هشتگ‌ها آموختیم، نوبت به استفاده از آن‌ها می‌رسد. اما باید محبوب‌ترین هشتگ‌های خود را بررسی کنید. باید بدانید که کدام هشتگ‌ها بیشرین مخاطب و دنبال‌کننده را برای شما آورده است تا باز هم از آن‌ها استفاده کنید.

  • آنالیز احساسات مردم نسبت به محتوا

همیشه نظرات مخاطبان را آنالیز و ارزیابی کنید. آیا آن‌ها محتوای شما را توهین آمیز دانستند؟ آیا آن را پسندیدند و درموردش با دیگران صحبت کردند؟ اینکه مخاطب درمورد برند شما به دیگران چه چیزی می‌گوید اهمیت به سزایی دارد.

آنالیز

4- تولید محتوای جذاب

در این مرحله شما باید ایده‌های خلاقانه‌ای داشته باشید. باید بدانید چه محتوایی برای معرفی برند شما مناسب است. بعد از پی بردن به این نکته مهم پلتفرم مورد نظر خود را انتخاب و کار را شروع کنید. اما آیا تولید محتوا استراتژی منحصر به فرد خود را ندارد؟ ایده‌های زیر حتما به شما کمک شایانی خواهند کرد.

  • محتوای شما باید امضای برندتان باشد

احتمالا برای شما هم پیش آمده که تصویری ببینید و مطمئن باشید که مربوط به چه برندی است. تصاویر و محتواها باید امضای برند شما باشند. رنگ عکس‌ها، نحوه نوشتن کپشن و توضیحات تصاویر، تصاویر گرافیکی که ممکن است استفاده کنید. همه و همه می‌توانند برای برند شما امضاعی منحصر به فرد باشند.

  • ویدئوهای کوتاه

این روزهای ویدئوهای کوتاه طرفداران زیادی دارند. این را می‌توان از محبوبیت بالا تیک تاک فهمید. ارزش آن‌ها را دست کم نگیرید.

  • آنالیز محتوا رقبایتان

این به معنای کپی کردن محتوا از روی دست دیگران نیست. بلکه به معنای آن است که شما باید رقبای خود را هم زیر نظر داشته باشید. تا ببینید آن‌ها با چه محتوایی محبوب یا منفور شدند.

5- فعالیت خود را در سوشال مدیا به درستی مدیریت کنید

مطالب خود را به صورت پیوسته منتشر کنید و هگز مخاطبی که جذب کرده‌اید را منتظر نگذارید. محتوا را در زمان مناسب به اشتراک بگذارید. اول از همه باید آنالیز کنید تا بدانید مخاطبان شما چه ساعتی از شبانه روز را به استفاده از سوشال مدیا اختصاص می‌دهند. بعد سعی کنید که در همان زمان‌ها مطلب را منتشر کنید. البته ممکن است انجام این کار کمی دشوار باشد. خوشبختانه ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی برای همین فعالیت‎‌ها طراحی شده‌اند. برای مثال با استفاده از داشبورد حرفه‌ای نوین هاب شما می‌توانید محتوا خود را برای انتشار زمان‌بندی کنید. به این معنا که می‌توانید محتوا را از قبل آماده کرده، بعد در داشبورد نوین هاب بارگذاری و زمان مدنظرتان برای انتشار را انتخاب کنید.

مدیریت شبکه اجتماعی

6- آنالیز فعالیت‌ها

بررسی کنید که چه رفتارهایی درست و کدام‌ها نادرست بودند. بدون تجزیه و تحلیل مناسب استراتژی سوشال شما ناکارآمد خواهد بود. البته در نهایت همه چیز با آزمون و خطا تنظیم خواهد شد اما نباید در این مسیر اهمیت آنالیز را دست کم بگیرید. با استفاده از داشبورد حرفه‌ای نوین هاب شما می‌توانید به آنالیز فعالیت‌های خود در سوشال مدیا بپردازید و استراتژی سوشال خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

آنالیز

استراتژی

 

4 نظر