وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر چیست؟

محتوای حمایت شده

محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر، یک راهکار نوین در بازاریابی است. در این روش، محصول یا خدمات به شیوه‌ای غیرمستقیم به مخاطب ارائه و برای آن تبلیغ می‌شود. روش‌های قدیمی بازاریابی سنتی مدت‌هاست که منسوخ شده‌اند و دیگر کارامد نیستند. در این پست از بلاگ نوین هاب درمورد محتوای حمایت شده یا دارای اسپانسر حرف می‌زنیم تا با یادگیری آن، حتما از این شکل تبلیغات استفاده کنید. همراه من باشید.

 

محتوای حمایت شده

محتوای حمایت شده یکی از انواع تبلیغات است. در این نوع از تبلیغات یک شرکت یا کمپانی، هزینه‌های محتوایی که برای تبلیغ یک محصول و خدمات تولید می‌شود را پرداخت می‌کند. اما کسی که این هزینه را پرداخت می‌کند، شرکتی که قصد توزیع و معرفی محصول و خدمات خود را دارد نیست. بلکه کمپانی، اینفلوئنسر، یا شرکتی که قصد دارد از این محصول حمایت کند، هزینه آن را می‌پردازد. هدف از این نوع تبلیغ آن است که مخاطب اصلا احساس نکند، مورد هدف تبلیغات قرار گرفته است. اما این اتفاق چگونه می‌افتد؟ شرکت حمایت شده و حمایت‌کننده هردو در یک حوزه فعالیت می‌کنند و کارشان به هم مربوط است. به همین دلیل وقتی مخاطب محتوای تبلیغاتی شرکت سفارش‌دهنده را می‌بیند، تعجب نمی‌کند و برعکس، فکر می‌کند چیزی آموخته است.

اما هنوز عده‌ای از افراد محتوای حمایت شده را از انواع دیگر محتوا تشخیص نمی‌دهند. در ادامه این مطلب قرار است با تشریح این دو مقوله، ابهام را برای همیشه برطرف کنیم.

محتوای حمایت شده

  • تبلیغات سنتی

در تبلیغات محتوایی سنتی، یک کمپانی یا برند، با هدف معرفی محصول و خدمات خود، اقدام به تولید و انتشار محتوا می‌کند. بعد این شرکت برای این که معرفی خدمات خود را گسترش دهد، محتوایی که تولید کرده را به سایر کانال‌های انتشار محتوا می‌دهد تا برایش این کار را بکنند. برای مثال، نوین هاب یک ابزار مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. با استفاده از داشبورد حرفه‌ای که نوین هاب در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید محتوای خود را برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی مدیریت و زمان‌بندی کنید. حالا نوین هاب برای معرفی خدمات خود، محتوایی آماده و آن را در سایر رسانه‌های انتشار محتوا توزیع می‌کند. برای مثال یک مقاله در بلاگ یک کمپانی دیگر منتشر می‌کند. در اینجا یک تفاوت اساسی حس می‌شود. محتوایی که نوین هاب در بلاگ ناشر محتوای دیگری منتشر کرده، با نوشته‌هایی که نویسندگان اصلی رسانه می‌نویسند متفاوت است. هم به لحاظ فرم و ساختار نوشته و هم به لحاظ لحن، جنس قلم و مضمون محتوا. به همین دلیل مخاطب همیشگی این مطالب وقتی با آن برخورد کند، متوجه تفاوت خواهد شد.

  • تبلیغات حمایت شده

اما در این شکل از تبلیغات، مساله متفاوت خواهد بود. به همان مثال نوین هاب برمی‌گردیم. در این شکل از تبلیغات، نوین هاب دیگر اقدام به تولید محتوا نخواهد کرد. بلکه صفر تا صد تولید تا انتشار آن را به عهده کمپانی و برندی که قرار است از نوین هاب حمایت کند، می‌سپارد و در ازای آن هزینه‌ای می‌پردازد. در این حالت، کمپانی توزیع‌کننده تبلیغات از کمپانی حمایت شده، از لحاظ مالی حمایت کرده است. در این حالت وقتی مخاطب با این مطلب در وبسایت مواجه می‌شود، تفاوتی مشاهده نخواهد کرد و برایش به مثابه یک وصله ناجور نخواهد بود. لحن و جنس محتوا شبیه همه نوشته‌هایی است که مخاطب با آن‌ها آشنایی دارد و دیده است.

 

ویژگی‌های یک محتوای حمایت‌شده

1- کیفیت این محتوا، با مطالبی که رسانه مبدا منتشر می‌کند تفاوتی ندارد. تیتر، پیام، جنس قلم و لحن محتوا هیچ تفاوتی با انواع محتوایی که رسانه مبدا منتشر می‌کند ندارد. یعنی اگر شما اسم برند حمایت شده را از ابتدای مطالب بردارید، اصلا متوجه تفاوتی نخواهید شد.

2- توزیع‌کننده یا رسانه‌ای که از این محتوا حمایت کرده، به طور صریح اذعان می‌دارد که این محتوا حمایت شده است. یعنی اعلام می‌کند که در ازای دریافت پول، اقدام به انتشار این محتوا کرده و کیفیت آن را تضمین می‌کند.

3- مخاطب هرگز احساس نمی‌کند که مورد هدف تبلیغات قرار گرفته است. چون این محتوا هرگز مخاطب را به صورت مستقیم دعوت به خرید یا استفاده از محصول و خدمات نمی‌کند.

4- هدف از انتشار محتوای حمایت شده صرفا حمایت از برند و کمک به رشد جایگاه آن است و نه چیز دیگر.

تفاوت محتوای حمایت شده با رپورتاژ

ما قبلا در بلاگی مجزا در خصوص رپورتاژ آگهی مطالبی را منتشر کرده‌ایم. تفاوت این دو مقوله صرفا در هزینه‌ای است که این بین پرداخت می‌شود. رپورتاژ‌های آگهی معمولا به رایگان منتشر می‌شوند اما در ازای محتوای حمایت شده، هزینه پرداخت می‌شود.

محتوای حمایت شده

تفاوت بین محتوای حمایت شده و تبلیغات بومی چیست؟

تفاوت بین محتوای حمایت شده و تبلیغات بومی در این است که محتوای حمایت شده نوعی تبلیغات بومی است که مخصوص مشارکت حمایت شده بین دو برند است. همه محتوای حمایت شده تبلیغات بومی هستند، اما همه تبلیغات بومی محتوای حمایت شده نیستند.

تبلیغات بومی چیست؟

به گفته موسسه تبلیغات بومی، “تبلیغات بومی تبلیغاتی پولی است که تبلیغات با شکل، احساس و عملکرد محتوای رسانه‌ای که در آن ظاهر می‌شود مطابقت داشته باشد.”

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

“تبلیغات پولی که با محتوای صفحه ارتباط دارد، در طراحی ترکیب شده و با رفتار پلتفرم سازگار است و بیننده به سادگی احساس می‌کند که به آن تعلق دارد.”

محتوای حمایت شده شامل انواع زیر است:

  • مقالات
  • تصاویر
  • اینفوگرافی‌ها
  • IGTV اینستاگرام
  • استوری اینستاگرام
  • ویدئو
  • ویدئوی یوتیوب
  • پادکست‌ها

 

مزایای استفاده از محتوای حمایت شده

1- برندسازی

هنگامی که یک محتوای خوب و باارزش توسط رسانه‌ای منتشر می‌شود، مخاطبان آن با سفارش‌دهنده این محتوا آشنا می‌شوند. همین موضوع سبب می‌شود که به برندینگ سفارش دهنده و حمایت‌کننده کمک شود. درحقیقت نمی‌توان منکر برندسازی هر دو طرف شد.

2- افزایش ارتباط

در این شکل از محتوا، بین دو برند ارتباط برقرار می‌شود. هر دو کمپانی تبدیل به شرکای تجاری یکدیگر خواهند شد. محتوا می‌تواند پیوندهای تجاری قوی‌ای بین دو برند برقرار کند. تشکیل این ارتباط برای آینده تجاری هر دو برند بسیار سودده خواهد بود. همچنین، با انتشار محتوای حمایت شده، مخاطبان دو برند به یکدیگر متصل خواهند شد و این جامعه هدف را گسترش می‌دهد.

3- اعتماد سازی

برای پیشرفت در دنیای کسب‌وکار، اعتمادسازی یکی از کلیدهای اصلی است. وقتی خاطب به شما اعتماد نکند، نمی‌توانید رضایت آن‌ها را جلب کنید و فروش خود را افزایش دهید. محتوای حمایت شده، به سبب اطلاعات خوبی که به مخاطب می‌دهد، در راستای جلب اعتماد بیشتر آن‌ها تاثیرگذار است. این یک ارزش افزوده برای برند حمایت کننده و حمایت شده، خواهد بود.

 

4- افزایش ترافیک

چرا تولید محتوا می‌کنید؟ بدیهی است که برای افزایش ترافیک وبسایت اقدام به این کار می‌کنید. وقتی رسانه‌ای اقدام به انتشار محتوای حمایت‌ شده از سمت شما می‌کند، ترافیک وبسایت شما افزایش پیدا خواهد کرد. چرا؟ چون محتوا به لینک وبسایت شما لینک خواهد شد. به همین دلیل مخاطبان با مطالعه محتوا برای اینکه با شما آشنا شوند روی این لینک‌ها کلیک می‌کنند. پس ترافیک وبسایتتان بیشتر خواهد شد.

 

5- افزایش تعداد مشتری

وقتی اعتماد مخاطب جلب شود، برای خرید از برند شما اقدام خواهد کرد. این موضوع برای دو طرف صدق می‌کند.

جمع‌بندی

همه موارد ذکر شده از بدیهیات هستند. وقتی یک رسانه خوب، اقدام به انتشار محتوا می‌کند، مخاطبان آن رسانه هم با برند آشنا می‌شوند. این موضوع به برندینگ ناشر هم کمک می‌کند. مخاطب دو برند افزایش پیدا می‌کند چون دایره مشتریان و مخاطبان هدف هر دو برند به یکدیگر متصل می‌شوند. همچنین محتوای حمایت شده به سبب اطلاعات خوبی که ممکن است به مخاطب بدهد، موجب جلب و افزایش اعتماد هم می‌شود.

ارسال نظر