وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

تقویم محتوا چیست؟ (راهنمای نگارش تقویم محتوا برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی)

تقویم محتوا

گای کاوازاکی می‌گوید:” بزرگترین چالش روزانه شبکه های اجتماعی، یافتن محتوای کافی برای اشتراک گذاری است ما این را تغذیه هیولای محتوا می‌نامیم. 2 راه برای انجام این کار وجود دارد: تولید محتوا و مدیریت محتوا”

در این مقاله قصد داریم به نحوه مدیریت محتوا و ایجاد تقویم محتوایی بپردازیم. اگر حس می‌کنید که برای محتواهایی که تولید می‌کنید نیاز به نظم و سرعت عمل بیشتری دارید این مقاله برای شما نوشته شده است.

تقویم محتوا چیست؟

تولید محتوا برای یک کسب‌وکار، گاهی می‌تواند آنقدر شما را سردرگم کند که ندانید کجای راه ایستاده‌اید. برای همین یک تقویم محتوا می‌تواند به شما برای پیش بردن اهدافتان کمک کند. در یک تقویم محتوایی درست و حرفه‌ای مواردی که برای تولید محتوا باید درنظر گرفته شود را می‌نویسیم و طبق همین برنامه‌‌ریزی پیش می‌رویم. در این پست از بلاگ نوین هاب تصمیم داریم همه جزییاتی که درمورد یک تقویم محتوایی حرفه‌ای نیاز دارید را برای شما تشریح کنیم. همراه ما باشید.

 

تقویم محتوایی شبکه های اجتماعی چیست؟

 

اگر قرار باشد در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت حرفه‌ای فعالیت کنید، نیاز است درمورد مسیری که قرار است طی کنید، اطلاعات لازم و کافی داشته باشید. منظور از این مسیر، محتوایی است که تصمیم دارید در بازه‌های زمانی متفاوت به اشتراک بگذارید. طراحی تقویم محتوا، به شما از این مسیر یک دورنمای کلی می‌دهد و از سردرگمی نجات پیدا خواهید کرد. درحقیقت تقویم محتوا، یک تقویم ساده ولی کاربردی است که شما در آن مطالبی که قرار است در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کنید را با ذکر زمان انتشار ثبت می‌کنید. تقویم محتوایی که در ادبیات استراتژی محتوا به آن content calendar گفته می‌شود، یک نقشه راه است. این نقشه به شما کمک می‌کند که برای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی خود، برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید ایده‌هایی که برای تولید محتوا به ذهنتان می‌رسد را در این تقویم یادداشت کنید. یک کارشناس تولید محتوا باید به نحوه طراحی تقویم محتوایی تسلط کافی داشته باشد. چرا که این تقویم برای رسیدن به نظم بیشتر در بازاریابی به کارشناسان تولید محتوا کمک می‌کند.

 

چرا باید از تقویم محتوا استفاده کنیم؟

 

اما سوالی که ممکن است تا به اینجای کار برای شما پیش آمده باشد، ضرورت طراحی تقویم محتوا است. چرا باید این تقویم را طراحی و آماده کنیم؟ باتوجه به اینکه این جدول دارای فیلدهای مختلفی درمورد زمان و کانال انتشار محتوا است، فعالیت شما در شبکه‌های اجتماعی، نظم بیشتری پیدا خواهد کرد. علاوه بر این، ممکن است تیم بازاریابی محتوایی شما گسترده باشد و هرکس مسئولیت یک رسانه اجتماعی را برعهده داشته باشد. در چنین شرایطی است که تقویم محتوایی می‌تواند به شما، به عنوان مدیر یک کسب‌وکار میزان پیشرفت کارها را نشان دهد. شما با این تقویم برای افرادی که مشغول بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از تولید محتوا هستند، یک مسیر و دورنمای کلی طراحی می‌کنید. بعد هرکس طبق وظیفه‌ای که دارد، به انجام امورات خود می‌پردازد.

 

چه مواردی در تقویم محتوایی نوشته شده است؟

 

  • عناوین بلاگ پست‌ها و تاریخ انتشار آن‌ها
  • مناسبت‌های مهم و مرتبط با کسب‌وکار
  • موضوع پست‌های اینستاگرام، لینکدین، فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی
  • ایده‌های تازه
  • کمپین‌های تبلیغاتی
  • موضوع رپورتاژهای خبری
  • نوع محتوا
  • نویسنده محتوا
  • تاریخ انتشار محتوا
  • پرسونا مخاطب
  • و…

 

 

مزایای استفاده از تقویم محتوا

 

طراحی و نوشتن یک تقویم محتوا به شما در مدیریت کارها کمک شایانی می‌کند. اما در ادامه تصمیم داریم برخی از مزایای این تقویم را برشمریم.

برنامه‌ریزی

مهم‌ترین ویژگی مثبت طراحی تقویم، برنامه‌ریزی است. بازاریابی محتوایی نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و اصولی است. درحقیقت هدف ما از تولیدمحتوا برطرف کردن نیاز و سوالات مخاطب است. به همین دلیل اینکه در قالب یک برنامه مدون، نیازهای مشتری را شناسایی کرده باشیم مسیر سر راه ما را هموارتر می‌کند. برنامه‌ریزی به شما در مدیریت زمان و منابعی که در اختیار دارید، کمک می‌کند. درحقیقت، داشتن اطلاعات کافی درمورد اینکه قرار است به چه شیوه‌ای نیاز مخاطب را با محتوا برطرف کنیم، ما را زودتر به هدفی که داریم می‌رساند.

 

بهبود همکاری

اگر تیم تولیدمحتوای شما گسترده باشد، هماهنگی بین اعضا کمی دشوار خواهد بود. اما اگر یک تقویم مدون داشته باشید، می‌توانید تقسیم وظایف بین کارکنان خود را مدیریت کنید. با تدوین یک تقویم مناسب می‌توانید استراتژی محتوای کسب‌وکار خود را بهبود ببخشید و بهتر کنید. در این حالت هرکس وظیفه خود را می‌داند و طبق آن عمل می‌کند. به همین دلیل همه پروژه‌ها به موقع پیش خواهند رفت.

 

مدیریت منابع

اگر کانال‌هایی که در آن اقدام به توزیع و انتشار محتوا می‌کنید، گسترده باشد، مدیریت همه آن‌ها در کنار یکدیگر کار دشواری خواهد بود. اما وقتی برای کار خود برنامه‌ریزی کرده‌اید، می‌دانید چه محتوایی قرار است در کدام کانال منتشر شود و چه کسی قرار است نوشتن و تولید آن را به عهده بگیرد. بعد از این رصد فعالیت افراد هم برای شما ساده خواهد شد. می‌توانید فعالیت کارشناسان محتوای سازمان خود را مدیریت کنید و یک بررسی کلی بر روند کار هرکس داشته باشید.

 

مدیریت ایده‌ها

چنانچه ایده تازه‌ای برای تولید محتوا به ذهن شما یا هرکدام از افراد سازمانتان برسد، می‌توانید آن را در این تقویم قید کنید تا در زمان مناسب به تولید آن بپردازید.

 

جلوگیری از انتشار محتوای تکراری

محتوای تکراری یکی از معضلاتی است که در این مسیر ممکن است با آن مواجه شوید. تدوین تقویم محتوا مانع از پرداختن به موضوعات تکراری می‌شود. چون همه موضوعات یک جا نوشته شده‌اند. درحقیقت یک تقویم مناسب محتوایی می‌تواند مانع از انتشار محتوای تکراری شود. چراکه اگر اقدام به انتشار محتوای تکراری، به خصوص در بلاگ کنید، صفحات داپلیکیت به وجود آورده‌اید که رتبه شما را در موتورهای جست‌وجو کاهش می‌دهد.

 

انتشار محتوا در زمان مناسب

یکی دیگر از خطاهایی که درصورت عدم داشتن یک استراتژی محتوایی مناسب ممکن است با آن مواجه شوید، انتشار محتوا در زمان نامناسب است. یکی از راه‌های رشد در شبکه‌های اجتماعی، انتشار محتوا در زمان مناسب است. منظور از زمان مناسب، ساعتی است که بیشترین تعداد مخاطب آنلاین هستند و محتوای شما را مشاهده می‌کنند. برای فهمیدن اینکه بهترین ساعت انتشار محتوا برای شما چه زمانی است راه‌های زیادی پیش پای شماست. اما یکی از این راه‌ها استفاده از ابزارهای مدیریت شبکه‌های اجتماعی است. نوین هاب یکی از همین ابزارهاست. با استفاده از امکاناتی که نوین هاب در اختیار شما قرار می‌دهد، می‌توانید محتوای خود را برای انتشار در شبکه‌های اجتماعی زمان‌بندی کنید. زمان‌ بندی انتشار محتوا، به شما در راستای اطمینان از انتشار محتوا در ساعت و زمانی که مدنظرتان است، کمک می‌کند.

تقویم محتوایی

 

تقویم محتوا از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

 

عنوان محتوا:

پیش از این گفتیم عناوینی که قرار است به آن بپردازید در تقویم محتوا قید شده است.

کانال انتشار محتوا:

در تقویم تولید محتوا باید قید کنید که هر کدام از محتواهایی که تولید کردید قرار است از طریق چه کانالی توزیع شوند. شبکه‌های اجتماعی یا بلاگ‌پست‌ها. وقتی شما بدانید کدام موضوع قرار است در چه کانالی توزیع شود، فراخور ماهیت همان کانال توزیع اقدام به تولید محتوا می‌کنید. این یکی از اصول پایه استراتژی تولید محتوا است. این که بدانیم برای کجا و چه‌کسی قرار است محتوا تولید کنیم.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام
نوع محتوا:

محتوا می‌تواند انواع متفاوتی داشته باشد. محتوای ویدیویی، متنی، تصویری و صوتی. وقتی یک برنامه‌ریزی درست و اصولی برای فعالیت‌مان انجام داده‌ایم، می‌توانیم نسبت به انواع محتوایی که قرار است منتشر کنیم هم آگاهی داشته باشیم.

 

نویسنده و تولیدکننده محتوا:

این قسمت را می‌توانید بر اساس میزان تجربه کارشناسان تولیدمحتوا پر کنید. به این صورت، امور دشوار را به افرادی که تخصص بیشتری دارند می‌سپارید. درنهایت و بعد از اتمام بازه زمانی پروژه‌ها می‌توانید یک بررسی کلی هم روی روند فعالیت افراد سازمانتان داشته باشید.

 

 

پرسونا مخاطب:

شما باید بدانید که قرار است برای چه کسی اقدام به تولید محتوا کنید. به همین دلیل داشتن یک اطلاعات کلی از پرسونای مخاطب می‌تواند به شما کمک کند. پرسونای مخاطبی که برای اینستاگرام متصور می‌شوید با پرسونای کسی که اقدام به مطالعه محتوای بلاگ پست شما می‌کند متفاوت است. به همین دلیل می‌توانید این موضوع را در لیست تقویم محتوای خود قرار دهید تا برای هر کانال انتشار محتوا، فراخور پرسونایی که برای مخاطب آن متصور شده‌اید محتوا تولید کنید.

اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر درمورد پرسونا مخاطب دارید، این مطلب ما را از دست ندهید:

پرسونا چیست؟ 

 

تاریخ انتشار محتوا:

این یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تقویم محتوا است. اصلی‌ترین هدف ما از طراحی این تقویم همین است که بدانیم محتوای ما قرار است در چه روز و تاریخی منتشر شود. این تعیین تاریخ، یک ددلاین برای تسک‌های کارشناسان تولید محتوای مجموعه شما تعیین می‌کند. درنهایت هرکس می‌داند که محتوای نهایی را باید در چه زمانی برساند.

 

 

معرفی چند ابزار کاربردی برای طراحی تقویم محتوا

 

ترلو یکی از ساده‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین نرم‌افزارها برای مدیریت پروژه است. می‌توانید از این ابزار برای طراحی تقویم محتوا استفاده کنید. می‌توانید برای هرکدام از تیم‌ها یک برد جدا بسازید و تسک‌هایی که باید پیش ببرند را در آن بنویسید. یکی از ویژگی‌های خوب این ابزار، امکان آپلود فایل است. به همین دلیل کارشناسان محتوا می‌توانند پس از اتمام پروژه‌ها اقدام به بارگذاری آن در این نرم‌افزار کنند تا درنهایت امکان دسترسی به همه محتواها فراهم باشد.

 

تقویم محتوایی

آسانا ابزاری است که می‌توانید از آن برای مدیریت تقویم محتوایی استفاده کنید. این ابزار، قالب‌های متعدد و گسترده‌تری نسبت به ترلو در اختیار شما می‌گذارد. شما امکان تغییر قالب‌ها را با توجه به نیازتان در این ابزار دارید.

 

  • گوگل شیت

اگر دوست ندارید با ابزارها کار کنید، می‌توانید از گوگل شیت برای طراحی تقویم استفاده کنید. کار با گوگل شیت بسیار ساده است. پیشنهاد ما به شما این است که به صورت دستی یک جدول در گوگل شیت بکشید و فیلدهای آن را پر کنید.

 

تقویم محتوا

 

 

ترفندهای استفاده از تقویم محتوا

 

اگر نمی‌دانید که تقویم محتوای خود را با چه موارد و بخش‌هایی پر کنید این ترفندها را از یاد نبرید.

اول از همه مناسبت‌های مهم سال را فراموش نکنید. حتما این مناسبت‌ها را در تقویم محتوا ذکر کنید که بعدا برای تولید محتوا از آن استفاده کنید. اگر نیاز به یک مرجع برای دانستن مناسبت‌های هر ماه دارید، ما 15ام هر ماه اقدام به انتشار محتوای ماه بعد می‌کنیم. می‌توانید از تقویم مناسبت‌های نوین هاب استفاده کنید.

 

مورد بعدی که باید به آن دقت کنید، بهینه‌سازی محتوا با توجه به بستر انتشار است. برای مثال کپشن‌های اینستاگرام برای توییتر مناسب نیستند یا بالعکس.

 

ارسال نظر