وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

چگونه از استراتژی بازاریابی اپل پیروی کنیم و به یک برند محبوب تبدیل شویم؟

استراتژی بازاریابی اپل

وقتی صحبت از برندهای فراگیر به میان می‌آید، اپل یکی از برندهایی است که به ذهن مخاطبان می‌رسد اما شرکت اپل از ابتدا اینگونه نبود، و در گذشته‌ای نه چندان دور این شرکت در خطر جدی سقوط قرار داشت. اما بواسطه استراتژی‌های بازاریابی محصولات درخشان، شرکت اپل بر بازار تسلط پیدا کرد و صنعت فناوری را متحول کرد.

صرف نظر از اینکه شما چه نوع محصول یا خدماتی را برای ارائه به مشتریان دارید، در این مقاله قصد داریم استراتژی‌های بازاریابی اپل را برای رسیدن به موفقیت بررسی کنیم.

تاریخچه اپل از گاراژ تا مکینتاش

حتما قبلا هم این داستان را شنیده‌اید که استیو جابز و استیو وزنیاک که ایده‌های بزرگی هم در سر داشتند، اولین بار اپل را در گاراژ والدین جابز تاسیس کردند. جابز و وزنیاک در این گاراژ شروع به ساختن اولین کامپیوترهای اپل کردند. وزنیاک و جابز در سال 1971 با یکدیگر آشنا شدند، و تا جولای 1976 اپل را روانه بازار کردند که با قیمت 666.66 دلار به فروش رسید و تنها 4 kb رم داشت یعنی 2000000 برابر کمتر از کامپیوترهای مدرن.

درنهایت ظرف یکسال Apple II به عنوان اولیم کامپیوتر شخصی برای بازار انبوه عرضه شد و دو سال بعد Apple III معرفی شد. سیستم‌های اولیه اپل به دلیل طراحی‌های نوآورانه و رابط کاربر پسند بسیار مورد تحسین قرار گرفتند.

در دهه 1990 اپل در حال سقوط بود به همین دلیل شرکت نرم افزاری NeXT جابز را خریداری کرد و تا سال 1997 جابز به عنوان مدیر عامل موقت اپل معرفی شد جالب است بدانید اپل 90 روز تا ورشکستگی فاصله داشت زمانی که جابز به عنوان مدیر عامل شرکت معرفی شد.

در نهایت با مایکروسافت متحد شد تا نرم افزارهای آفیس را در مک هم پیاده کند و برند اپل را احیا کند. اپل استور، iMovie و iTunes سه محصولی که امروزه هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند در این بازه زمانی عرضه شدند. در اکتبر سال 2001 اپل iPod را تولید کرد که شیوه گوش دادن مردم به موسیقی را متحول کرد.

اپل در حال حاضر یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان است و با داشتن محصولات متنوع مانند آیفون، آیپد، آیپاد، اپل تی وی، اپل موزیک، در صدر بازار فناوری قرار دارد. اما یک چیز از زمانی که بنیانگذاران این سیستم را طراحی کردند تغییر نکرده است و آن هم طراحی زیبا و کاربر پسند محصولات اپل است.

بیشتر بخوانید: استراتژی‌ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در سال 2022

استراتژی بازاریابی اپل

5 درس که می‌توانید از رویکرد اپل به بازاریابی بیاموزید

باید بدانید موفقیت یک شبه اتفاق نمی‌افتد. اما دنبال کردن این 6 روش می‌تواند به شما برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار کمک کند.

   1.نام تجاری خود را ثابت نگه دارید

طبیعتا زمانی که شما یک تبلیغ از محصولات اپل می‌بینید قبل از اینکه لوگوی اپل را ببینید، برند را می‌شناسید، این قدرت برندسازی است. هویت بصری بخش مهمی از رشد و گسترش آگاهی در مورد نام یک برند است. ثبات اپل نیز برای چندین دهه به شناخت گسترده برند آن‌ها کمک کرده است.

برای این کار اگر هویت بصری قوی ندارید، باید روی آن سرمایه گذاری کنید. چند راه برای انجام این کار وجود دارد:

  1. تیم طراحی خود را گسترش دهید
  2. یک راهنمای جامع سبک برند ایجاد کنید
  3. یک فرآیند بررسی را برای اطمینان از برندسازی ثابت ایجاد کنید

در حقیقت ثابت بودن یک پایگاه از مشتریان و طرفداران متعهد و وفادار را برای شما ایجاد می‌کند و به مرور زمان شناخت برند را به طور تصاعدی افزایش می‌دهد.

استراتژی اپل

   2.برای درک بهتر، آسان کنید

همان طور که استیو جابز هنگام بازگشت به اپل متوجه شد، ‌محصولات زیاد و گزینه‌های زیاد فقط باعث سردرگمی مصرف کنندگان می‌شود، بر ساده سازی بازار هدف و محدود کردن تعداد و تنوع خطوط تولیدی متمرکز شد. خطوط تولید پیچیده نیاز به بازاریابی پیچیده دارد و بازاریابی پیچیده به ندرت به نتیجه می‌رسد.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

در نتیجه با ساده سازی خطوط تولید یک شرکت می‌توانید بازاریابی واضح‌تر و مرتبط‌تری را پیاده سازی کنید. همچنین دامنه دسترسی به محصول را که در عین حال قابلیت‌های بیشتری دارد گسترش می‌دهید.

محصول عالی + بازاریابی واضح = موفقیت

   3.مشتری شما سفیر ارزش های برند شماست

برند اپل با توجه به ارزش عمیقی که از محصولات خود در بین کاربران خلق کرده است، سبب شده تا مشتریان و کاربرانی که از این محصولات استفاده می‌کنند بیشتر به جای کارایی این محصول، بخاطر ارزش این برند از آن استفاده کنند. در نتیجه شما نیز باید برای برند خود ارزش ایجاد کنید تا مخاطبان نیز از ارزش برند شما حمایت کنند. برای مثال سعی کنید در صفحه درباره ما سایت خود و سایر پلتفرم های پر مخاطب از دستاوردها و ارزش هایی که تاکنون برای کاربران ایجاد کرده اید صحبت کنید.

   4.جامعه‌ای پیرامون برند خود بسازید

طرفداران سرسخت اپل کارهای زیادی برای بازاریابی برند اپل انجام می‌دهند بدون اینکه بدانند این کار را انجام می‌دهند در حقیقت آن‌ها فقط به این برند علاقه دارند. در نتیجه بازاریابی اپل در حال حاضر به شدت به تبلیغات دهان به دهان و حمایت جامعه از کاربران اختصاصی آن متکی است.

شرکت اپل تبلیغات دهان به دهان را با برگزاری رویدادهایی که در آن محصول جدید را معرفی می‌کرد انجام داد. در این رویدادها رسانه‌ها و مشتریان اختصاصی شرکت می‌کردند. در نهایت با بازاریابی از طریق خود مردم توانست به روشی معنادار با جامعه هدف خود ارتباط برقرار کرد.

شما می‌توانید جامعه‌ای پیرامون برند خود بسازید و مشتریان را به حامیان خود تبدیل کنید. برای این کار انجمن‌ها، رویدادهای منظم، حضور در نمایشگاه‌های تجاری، وبینارها همگی می‌توانند در ایجاد چنین جامعه‌ای کمک کنند.

با این حال نکته کلیدی اینجاست که هر روشی را که انتخاب می‌کنید به مشتریان خود ارزش ببخشید. در نتیجه آن‌ها بارها و بارها برای خرید محصولات شما اقدام خواهند کرد.

   5.تمرکز بر روی محصول

اپل ارزش تبلیغات را درک می‌کند اما جایگاه و قدرت نفوذ محصول را هم به خوبی می‌شناسد. اینفلوئنسر مارکتینگ اخیرا به عنوان یک روش فوق العاده موثر برای ارائه محصول شما، در مقابل مخاطبان هدف به کار گرفته می‌شود.

از روش اینفلوئنسر مارکتینگ،‌ می‌توانید برای قرار گرفتن در معرض دید مخاطبان بیشتر استفاده کنید. از اینفوئنسرهایی که در حوزه کاری شما فعالیت می‌کنند و نبض بازار هدف شما را در دست دارند، استفاده کنید.

   6.قیمت‌ها را بر اساس ارزش محصولات تنظیم کنید

محصولی که ارزش بیشتری دارد را به مشتریان پیشنهاد دهید. واضح است که قیمت، جنبه اصلی تصمیمات خرید هر مشتری است. اما زمانی که شخصی قصد خرید محصولات شما را دارد قیمت همه چیز نیست. گوشی‌های بسیار ارزان‌تری نسبت به آیفون وجود دارند اما تعهد اپل به کیفیت و ارائه ارزش به کاربرانش باعث شده میلیون‌ها نفر راضی به پرداخت هزینه آن شوند.

البته به این معنا نیست که باید قیمت‌های گزافی را بدون دلیل پرداخت کنید بلکه معنای آن این است که شما باید ارزش و کیفیت محصول خود را بشناسید. در نهایت از پرداخت هزینه نسبت به ارزشی که دریافت می‌کنید نترسید.

اگر قصد دارید برند تجاری خود را مجددا بازسازی کنید و مخاطبان و مشتریان جدیدی را به سمت خود جذب کنید، توصیه میکنم مطلب ریبرندینگ را مطالعه کنید.

استراتژی بازاریابی اپل

ارسال نظر