وبلاگ نوین هاب | اخبار و آموزش شبکه های اجتماعی

محتوای کوتاه یا میکرو کانتنت چیست؟

میکرو کانتنت یا محتوای کوتاه

اگر با این سوال مواجه هستید که محتوای کوتاه یا میکرو کانتنت چیست پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به تعریف محتوای کوتاه پرداخته‌ایم و انواع میکروکانتنت‌ها را نام برده‌ایم.

تهیه محتواهای متنوع، یکی از روش‌های عالی برای ارتباط گرفتن با مخاطب است. به کمک انواع محتوا، می‌توان دایره وسیع‌تری از کاربران اینترنت را به سمت برند و محصول خود کشاند. خوشبختانه تولید محتوا در گستره پهناوری اتفاق می‌افتد و می‌توان از این وسعت، به نفع خود استفاده کرد. محتواهای ویدیویی، جملات کوتاه تبلیغاتی که با عنوان کپی‌رایتینگ از آن‌ها یاد می‌شود، تصاویر، پادکست و فایل‌های صوتی، نوشته‌های کوتاه و بلند و … از دسته محتواهایی هستند که می‌توانند مخاطب را به سوی شما جلب کنند. در این میان، نوع دیگری از محتوا هم وجود دارد که آنچنان شهرت ندارد و در سایه دیگر انواع محتوا پنهان شده است. این مورد آخر، با نام محتوای کوتاه یا میکرو کانتنت (Micro Content) شناخته می‌شود. بارزترین ویژگی محتوای کوتاه این است در مدتی کوتاه، لپ مطلب را به خواننده می‌رساند.

در این مقاله، به شرح درباره میکرو کانتنت و نحوه عملی کردن آن در استراتژی محتوایی صحبت می‌کنیم. برای بیشتر دانستن از آن، با ما در نوین هاب همراه باشید.

تعریف میکرو کانتنت یا محتوای کوتاه 

در دنیای کنونی و عصر دیجیتال، سرعت انتقال مطالب یکی از ویژگی و مزیت بالا به حساب می‌آید. میکروکانتنت‌ها در این زمینه می‌توانند کمک بزرگی به برندها برسانند. اگرچه، این موضوع به اهمیت محتواهای بلند هیچ خدشه ای وارد نمی‌کند و آن‌ها همچنان جایگاه خود را در دنیای دیجیتال مارکتینگ دارند.

در واقع باید گفت که میکروکانتنت‌ها بیشتر برای ارتباط گرفتن کاربران تازه به کمک می‌آیند؛ کسانی که با یک نگاه کوتاه، بتوانند آنچه می‌خواهند را از برند شما دریافت کنند. آن‌ها به وسیله محتواهای کوتاه، بیشتر با برند شما ارتباط می‌گیرند و به سوی محتواهای طولانی ترتان سوق داده می‌شوند. این دسته از انواع محتوا، به ویژه در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک تاک نقش تاثیرگذاری خواهند داشت.

به چه محتوایی، محتوای کوتاه گفته می شود؟ 

درباره مقدار محتواهای کوتاه، بحث‌ها و مخالفت‌های زیادی وجود دارد، اما به طور کلی به محتوایی که در مدت زمان 30 ثانیه اصل مطلب را به کاربر انتقال دهد، میکرو کانتنت می‌گویند. حالا فرقی نمی‌کند که این محتوا به صورت ویدیویی تهیه شده باشد و مدت زمان ویدیو 30 ثانیه باشد یا یک نوشته باشد که در عرض همان 30 ثانیه خوانده شود.

انواع مختلف میکرو کانتنت 

در بالا گفتیم، میکروکانتنت نوعی از محتواست که در نیمی از دقیقه، همه آنچه باید را به شما بگوید. جالب آنکه همه ما در طول روز، با محتواهای کوتاهی از این جنس مواجه می‌شویم و فقط کافیست گشتی در شبکه های اجتماعی خود داشته باشیم تا تعداد زیادی از این میکروکانتنت ها را ببینیم. در ادامه نگاهی به انواع محتواهای کوتاه می‌اندازیم تا حضور آن‌ها را بیشتر در اطراف خود لمس کنید و برای اضافه کردنشان به استراتژی محتوایی خود نقشه بریزید.

ویدیوها 

ویدیوها می توانند یکی از ملموس ترین مثال های محتوای کوتاه باشند و همینطور یکی از کاربردی ترین انواع آن هم به حساب بیایند؛ از آنجایی که یک ویدیو 30 ثانیه ای می توانند با جاذبه های بصری خود مخاطب را تا آخر بکشاند و در این 30 ثانیه، به اندازه دو پاراگراف بلند نوشته به مخاطب منتقل کند. استوری ها و ریل های اینستاگرام،‌ ویدیوهای تیک تاکی و استوری های یوتیوب نمونه های خوبی از محتوای کوتاه در قالب ویدیو هستند.

پست های سوشال مدیا 

اگرچه بسیاری از شبکه های اجتماعی، به شما این اجازه را می دهند که محتواهایی بلند تولید کنید، شبکه های اجتماعی نظیر توییتر، محدودیتی به وجود آورده اند تا کاربران تنها به تولید محتوای کوتاه بپردازند. در ضمن، همه ما گاهی به تهیه محتواهای کوتاه در تمامی شبکه های اجتماعی می پردازیم. حتی اگر با محدودیت هایی مثل محدودیت کاراکتر توییتر مواجه نباشیم.

پاسخ خودکار به دایرکت‌ و کامنت‌های اینستاگرام

اسنیپت های سرچ گوگل 

زمانی که شما درباره عبارت یا کلمه ای در گوگل جست و جو می کنید، با صفحه ای از نتایج مواجه می شوید و به هر نتیجه جست و جو در این صفحه اسنیپت گفته می شود. این اسنیپت ها شامل URL صفحات محتلف، هدر یا عنوان آن ها، متا دیسکیریپشن یا مقداری از نوشته های آن صفحه و … می شوند. هرکدام از این اطلاعات و نوشته ها می تواند یک محتوای کوتاه باشد. محتوایی که اطلاعاتی درباره سرچ گوگلتان در اختیار قرار می دهد.

تیترها و لیست ها 

شاید باورش برایتان سخت باشد، اما محتوای هر لیست هم در قالب میکرو کانتنت قرار می گیرد و داده هایی که در اختیارتان قرار می دهند، در این دسته هستند. همچنین تیترها هم در دسته محتواهای کوتاه هستند. در قسمت اسنیپت های گوگل، گفتیم که هدر یک سایت در دسته محتواهای کوتاه است، اما مساله به اینجا ختم نمی‌شود. هر نوع کپی رایتینگی که ما به روی بیلبوردها هم می بینیم یک میکروکانتنت است.

از دیگر میکرو کانتنت های مهم می توان موارد زیر را نام برد»

  • اینفوگرافیک ها
  • تصاویر
  • گیف ها و میم ها
  • پاراگراف های کوتاه
  • موضوع (Subject) ایمیل و خطوط پیش نمایش آن

ارزش میکرو کانتنت ها بیشتر است یا محتواهای بلند؟ 

شاید حالا که با تعریف میکرو کانتنت آشنا شده‌اید، این سوال برایتان پیش بیاید که بیشتر به تولید محتواهای کوتاه بپردازیم یا بلند. جواب این سوال به پارامترهای مختلفی بستگی دارد. اولین سوال اساسی این است که کدام پلتفرم، اصلی‌ترین دریچه ارتباط شما با مخاطب است؟

اگر شما وب‌سایتی برای تولید محتوا داشته باشید، باید بدانید که گوگل محتوای زیر 300 کلمه را در نتیجه جست‌وجوهای خود نمی‌آورد. به دلایل محتلف سئویی دیگر هم، شما مجبور به استفاده از محتواهای بلند هستید و در غیر این صورت، محتواهایتان در نتایج جست‌و‌جوی گوگل دیده نخواهد شد. پس باید قید پاراگراف‌های کوتاه را تا حدودی بزنید.

اما اگر درگاه ارتباطیتان با مخاطب، شبکه‌ای مانند اینستاگرام یا توییتر باشد، محتوای کوتاه دوست خوب شماست و بیشتر از هرچیزی به جذب مخاطب کمک می‌کند. در پلتفرمی مانند یوتیوب یا کست‌باکس اما محتواهای کوتاه چندان طرفدار ندارند و کاربران این رسانه‌های اجتماعی، بیشتر از محتواهای بلند استقبال می‌کنند.

اما اگر بخواهیم به صورت کلی، درباره اهمیت محتواهای کوتاه و بلند بگوییم، باید بدانید که این مدل محتواها تکمیل‌کننده یکدیگر هستند و اگر مسیری پیدا کنید که از هردوی این دسته محتواها در آن استفاده شود، احتمال جذب مخاطبتان بسیار بیشتر خواهد بود.

ارسال نظر